מיינה מצויה – הציפור שהשתלטה על הנוף הארצי

מאיפה הגיעה המיינה?

מי לא מכיר את המיינה המצויה? כל ילד מכיר. המיינה המצויה היא ציפור שנמצאת בכל מקום ואי אפשר להתעלם ממנה. אבל עד כמה שזה נשמע מדהים, המיינה חדשה יחסית באזור. רק במהלך שנות ה-90 של המאה הקודמת, היא הגיעה לארץ מהאזורים הטרופים של דרום אסיה ומהודו.

בתחילה, הגיעה למתחם ה”צפארי” בפארק הירקון. ולאחר שכמה עשרות מיינות הצליחו להשתחרר מהכלוב, לא לקח הרבה זמן והמיינה התפשטה מתל אביב לכל חלקי הארץ והשתלטה על הנוף הארצי. עד כדי כך שמאז שנות התשעים ועד היום המיינה הפכה לציפור הרביעית הכי נפוצה כאן.

מהם המאפיינים של המיינה?

המיינה שייכת למשפחת הזרזיריים .היא סוג של ציפור שיר חקיינית. היא  בעלת מקור צהוב וגוף בגוון חום-אפור. היא אוכלת-כל, וניזונה ממזון מגוון הכולל בין היתר פירות, גוזלים, ביצים ולטאות.

המיינה אוהבת לחיות בלהקות. המיינות חכמות. הן לומדות אחת מהשניה, ויכולות להבין ולהסיק מסקנות בעצמן. הן עקשניות ולא יפסיקו לנסות עד שיפתרו את האתגר שלפניהן. והן סתגלניות למצבים חדשים.

אין להן קן אחד. תמיד יש רזרבה. לא מפריע להן מה שמפריע לחיות אחרות, כמו רעשי המולת העיר, אורות חזקים, זיהום אוויר. והן אפילו אוהבות את הסביבה העירונית.

כל התכונות האלו עוזרות להן להתפשט בכל מקום.

אילו נזקים גורמות המיינות?הרחקת מיינה מצויה

לאדם החי בעיר, המיינה מהווה מטרד בשל הרעש הרב שהיא עושה, (וכשיש חבורה של מיינות הרעש מוכפל) והיא גם הורסת אדניות וצמחים במרפסות כשהיא מקננת שם.

היא משתלטת על המזון ואתרי הקינון של עופות מקומיים. ולעיתים אף אוכלת את הביצים של עופות אחרים,  והיא גם גורמת נזק ליבולים חקלאיים.

לכן המיינה היא חלק מרשימת “100 המינים הפולשים הגרועים ביותר” על פי ארגון IUCN.

האם המיינה מסוכנת מבחינה אקולוגית?

יש אומרים שהמיינה לא גורמת בעצמה לנזקים אקולוגיים, אלא שתהליכי העיור המואצים שבני אדם יוצרים,  מזיקים לציפורים מקומיות. והמיינה הסתגלנית והחכמה מנצלת את המצב לטובתה.

המיינה מבריחה עופות אחרים ומשתלטת על אזור המחיה שלהם. היא מגרשת ירגזים, דרורים, ואפילו מתגברת על עופות דורסים ועורבים. היא משתלטת על קינים אחרים ויכולה לזרוק גוזלים של דרורים מהקן, או לאכול את הביצים של עופות אחרים.

בכך היא משנה את האיזון האקולוגי שהיה באזור לפני שהיא הגיעה.

האם המיינה מסוכנת לאדם?

המיינה אינה נחשבת מסוכנת בהעברת מחלות, וגם אינה נחשבת תוקפנית כלפי האדם.

אך מכיון שהמיינות מקננות בסביבה אורבנית, הן מקימות את הקינים שלהן במקומות שמהווים מטרד לאדם. כמו: מרזבים, גגות, רעפים, תעלות מזגנים, פתחי צינורות של מכונות ייבוש וכד’

לסיכום

המיינות הן עוף פולש ושתלטן. מלבד הנזק שהן גורמות לעופות מקומיים, הן מהוות מטרד עבור בני האדם. לכן כדאי להיעזר בשירותי הדברה והרחקת מזיקים וציפורים מקצועית שלא יאפשרו למיינות להיכנס לאזורי מגורים ולקנן שם.