מתי מותר לבצע ירי ביונים?

למרות שיונים הן סמל לשלום, ונראות ידידותיות לאדם, הן מהוות מפגע תברואתי לאנשים. הן מתרבות במהירות, מרעישות, מלכלכות, והלשלשת החומצתית שלהן גורמת להרס רב לציוד העשוי מתכת. כמו מעקים/ מכוניות/ שלטים/ מכונות כבדות וכד’. למרות כל זאת האם מותר לבצע ירי להרחקת יונים? 

בנוסף ללכלוך שיוצרות היונים, הן גם עלולות להעביר מעל ל- 60 מחלות. חלק מהמחלות שמעבירות היונים מסוכנות עד כדי גרימת מוות כמו: טיפוס וסלמונלה. וחלקן מחלות עור ומחלות פנימיות.

היונים נושאות בגופן טפילים וקרציונים שעלולים להתפזר בכל מקום בו היונים נמצאות. והלשלשת של היונים, אותה ניתן למצוא בכל מקום בו יש יונים, מלאה חיידקים ומעבירה מחלות מסוכנות.

בשל כך יונים רשומות כ”מזיק” בחוק הסדרת העיסוק בהדברה תברואתית 2016.

יונים בעסק – עלולות לפגוע בייצור במפעל ולגרום לנזק כלכלי כבד

בעיית היונים מחמירה כאשר מדובר על מחסנים גדולים, אולמות ייצור, מוסכים, רפתות ומפעלי מזון. היונים אוהבות את התקרות הגבוהות ואת שטחי המסתור הרבים שבהן, ומגיעות לבנות את הקנים שלהן ולקנן במקומות אלו. 

היונים שמגיעות למפעלים, יוצרות לא רק אי נוחות ולכלוך רב. אלא נזק תברואתי גדול לחומרי הגלם, לתוצרים וכמובן לאנשים הנמצאים שם. הן עלולות להעביר מחלות לעובדים. הן עלולות להרוס את המכשירים החשמליים, הצינורות, והציוד הכבד. כאשר מדובר על מפעלי מזון, או סופרים גדולים, הן פוגעות בהיגיינה של המזון המאוחסן במפעל כחומר גלם או כתוצרים. ובכך גורמות נזק כלכלי אדיר!.

לכן, הרחקת יונים ממפעלי תעשיה ובפרט ממפעלים הקשורים לייצור מזון ולמכירתו, חייבת להיעשות במהירות ובאופן מיידי, לפני שהיונים “יתנחלו” במפעל, ילכלכו, יזהמו, יהרסו ציוד ותשתיות ולפני שייגרם נזק כלכלי בלתי הפיך למפעל. 

מהם הפתרונות האפשריים להרחקת יונים ממפעלים והאם ירי הוא אחד מהם?

צריך להבין שפתרונות להרחקת יונים שיעילים בבתים, בגגות ובמרפסות למשל, לא תמיד רלוונטים למפעלים גדולים. לדוגמה, טכנית ניתן להניח רשתות על גג של מפעל גדול, אך יש צורך בהמון עבודה ובהמון חומר (רשתות) מה שמייקר מאוד את הפתרון מהסוג הזה. 

לעיתים בסופרים ובמפעלי מזון גדולים, היונים נכנסות דרך הדלת ולא תמיד מתאפשר להוציא אותן.

במקרים כאלו, הדרך להתמודד עם פלישת היונים לשטח היא בעזרת ירי להרחקת יונים כמו כן במקומות פתוחים כמו רפתות יש אפשרות לבצע ירי.

איך מתבצע ירי סלקטיבי ביונים

כאשר חייבים למנוע מהיונים כניסה ולא מצליחים להרחיק את היונים, אין ברירה אלא לפגוע בהם. חשוב לדעת שירי סלקטיבי ביונים פוגע רק  במטרה עצמה ולא באחרים או בתשתיות שונות. הירי מתבצע ברובה אוויר ובקליעים רכים, והוא חייב להיעשות לא באזור מגורים.

הירי נעשה כברירה אחרונה. את הירי ניתן לבצע רק ע”י מי שיש לו אישור והסמכה מקצועית לירי של משרד לביטחון פנים הניתן למדביר. (רשיונות מדביר ניתנים ע”י המשרד להגנת הסביבה)  ולפני כל ירי יש צורך באישורים מיוחדים. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *